,,De groei van de Chinese automarkt in 2010 heeft ieders verwachtingen overtroffen”, zei topman Karl-Thomas Neumann van Volkswagen China Group. ,,Ondanks een mogelijke groeivertraging, verwachten we ook dit jaar goede resultaten.”

De Duitse autofabrikant maakte verder bekend tot 2015 een bedrag van 10,6 miljard euro te investeren om zijn positie in China te versterken. Volgens Volkswagen wordt het geld gebruikt voor de uitbreiding van fabrieken en de ontwikkeling van nieuwe producten.

Concurrent

Volkswagen loopt nog wel achter bij zijn Amerikaanse concurrent General Motors. Die verkocht vorig jaar een recordaantal van 2,35 miljoen auto’s in China, een stijging van 28,8 procent op jaarbasis.

Volgens Neumann is de positie van Volkswagen sterk genoeg om de groei van de autoverkopen in China dit jaar door te zetten. De Duitse autofabrikant introduceert dit jaar zijn eerste elektrische auto met Volkswagenlogo in het Aziatische land.

Zuinige auto's

De Amerikaanse autoproducent Ford heeft vorig jaar ook een recordaantal auto's verkocht in China. De verkopen stegen met 40 procent vergeleken met een jaar eerder tot 582.467 stuks, maakte Ford vrijdag bekend. De sterke groei was vooral te danken aan de afzet van de Ford Focus en Fiesta. Deze modellen profiteerden van maatregelen van de overheid om de verkoop van kleine zuinige auto's tijdens de financiële crisis te stimuleren.

Autofabrikanten verwachten dat de groei van de Chinese automarkt dit jaar vertraagt nu de Chinese overheid heeft besloten de aanschafbelasting op kleine auto's met ingang van dit jaar tot 10 procent te verhogen. Daarmee komt een einde aan de stimuleringsmaatregelen waarmee China de Verenigde Staten voorbijstreefde als grootste automarkt ter wereld.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl